Adverteren bij Daisycon

Nieuwe auto kopen

Kooptips bij kopen nieuwe auto

Als u binnenkort een auto gaat kopen kunt u op een aantal manieren zorgen dat uw brandstofkosten in de toekomst niet te hoog worden. U kunt letten op de grootte van de auto, het bouwjaar, het brandstofverbruik en het type brandstof.

  • In het algemeen geldt dat kleinere auto's zuiniger zijn dan grotere auto's.
  • Nieuwe auto's zijn meestal veel schoner dan oudere auto's. Dit is goed voor het milieu en de luchtkwaliteit.
  • Bij een vergelijking van auto's van hetzelfde bouwjaar en type is een auto op LPG met G3 installatie het minst milieubelastend. Nieuw zijn de hybride auto's die een zeer zuinige benzinemotor combineren met een elektromotor. Met een hybride auto is uw brandstofverbruik helemaal laag.

Alle auto's met hun energielabel

Het energielabel voor auto's geeft het brandstofverbruik, de zuinigheidscategorie en de C02-uitstoot van de auto aan. Dit wordt samengevat in een document, de zogeheten energielabel. Deze informatie is afkomstig van de leverancier van de auto. De ANWB zegt dat hun eigen classificatie (de ECO-test) een betrouwbaarder beeld oplevert van de werkelijke verbruikskosten. De ECO-test is gebaseerd op onafhankelijke testen en dus niet van de fabrikant zelf.

Hieronder kunt u een nieuwe auto opzoeken



Of klik hier voor een totaaloverzicht!

Bonus/malusbedragen energielabel BPM

Per 1 februari 2008 zijn de bonus- en malusbedragen in de BPM gekoppeld aan het energielabel van personenauto's verhoogd. De bedragen zijn als volgt:

Letter Bonus (belastingverlaging) BPM korting voor hybride auto's Malus (belastingverhoging)
A (donker groen) € 1.400 € 5.000
B (groen) € 700 € 2.500
C (licht groen)
D (geel) € 400
E (licht oranje) € 800
F (oranje) € 1.200
G (rood) € 1.600

De totale BPM-korting voor een hybride auto met een A-label komt dan uit op € 6.400. De totale BPM-korting voor een hybride auto met een B-label komt dan uit op € 3.200.

Het begrip schoon wordt verwerkt in de milieudifferentiatie BPM. Voor dieselpersonenauto's wordt namelijk een differentiatie naar de emissie van fijnstof ingevoerd. Het doel van deze differentiatie is om de aankoop van schone dieselauto's te bevorderen.

Dieselauto's met een uitstoot van 0 mg/km krijgen op de BPM een korting van € 900. Voor elke mg/km die een dieselauto meer aan fijnstof uitstoot zal de korting met € 200 afnemen. Bij 5 mg/km uitstoot geldt dan een toeslag van € 100 die per extra mg/km met € 200 oploopt.

De voormalige BPM-korting van € 600 voor dieselauto's met een uitstoot van ten hoogste 5 milligram wordt hierin geïntegreerd en is hierdoor als zodanig vervallen. Personenauto's waarvoor geen uitstoot bekend is, worden geacht de maximumuitstoot te veroorzaken. Deze is in normale gevallen 25 milligram en in uitzonderingsgevallen 40 of 60 milligram. Er bestaat een tegenbewijsmogelijkheid.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Per 1 april 2008 geldt een halvering van de MRB voor zeer zuinige auto's. Dit geldt voor dieselauto's met een maximale CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer of voor andere auto's met een maximale CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer.