Adverteren bij Daisycon

Tweedehands auto kopen

Bepaal het energielabel van uw auto

Aangezien het energielabel voor auto's al in januari 2001 is ingevoerd, zijn veel tweedehands auto's reeds voorzien van een een energielabel. Hoewel je als koper van een tweedehands auto geen voordeel hebt met korting op de BPM (geldt immers alleen voor nieuwe auto's), is het wel goed om te weten of je 'nieuwe' tweedehands auto zuinig rijdt. De oorspronkelijk energielabel is afkomstig van de fabrikant. Als bij aanschaf destijds of in de afgelopen jaren accessoires op de auto gezet zijn, kan het zijn dat de auto minder zuinig is gaan worden. Denk hierbij bijv. aan extra zware geluidsboxen in de achterbak of een LPG-installatie.

Energielabel en koop tweedehandsauto

De energielabel voor auto's geeft het brandstofverbruik, de zuinigheidscategorie en de C02-uitstoot van de auto aan. Dit wordt samengevat in een document, de zogeheten energielabel. Deze informatie is afkomstig van de leverancier van de auto. De ANWB zegt dat hun eigen classificatie (de ECO-test) een betrouwbaarder beeld oplevert van de werkelijke verbruikskosten. De ECO-test is gebaseerd op onafhankelijke testen en dus niet van de fabrikant zelf.

De energielabel van een auto kan worden opgezocht in een boekje wat het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks uitgeeft in januari. Het laatste boekje is hier te downloaden. Let op: niet alle modellen zijn opgenomen.

Tips bij het kopen van een tweedehands auto

  • 'Zweet' of lekt de motor? Dat duidt op olie- of waterverlies en dat betekent forse motorschade.
  • Blauwe rook uit de uitlaat? Dat wijst op olieverbruik en is een indicatie voor interne slijtage.
  • Loopt de motor onregelmatig? Dat kan duiden op verbrande kleppen of ontregeld motormanagement.
  • Doen de buitenlichten en de controlelampjes het?
  • Maakt de uitlaat lawaai? Zo ja, dan is hij aan vervanging toe.
  • Trekt de auto naar één kant bij plotseling stoppen? In dat geval zijn de remmen vesleten.
  • Staat het peil van de remvloeistof goed? Zo niet, dan zit er ergens waarschijnlijk een lek.
  • Zwaar te bedienen koppelingspedaal? Dat kan er op duiden dat de koppleingsplaten zijn versleten.
  • Zit er speling in het stuur?
  • Trekt de auto soepel op en is de vering in orde?
  • Profieldiepte van de banden? Als slijtage-indicatoren zichtbaar zijn moeten ze worden vervangen. Is er trouwens een reserve band aanwezig?
  • Hoe zit de carrosserie eruit? Loop die an op krassen (die kunnen een begin van roest zijn), op deuken en op kleurverschillen. in dat laatste geval is er meestal sprake van herstelde schade.
  • Lekkages lands ramen, deuren of schuifdak? In dat geval zou het nodig kunnen zijn de rubbers te vervangen.
  • Vocht onder de vloermatten en onder mat van de bagageruimte? dat kan duiden op lekkage.
  • Ophanging wielen in orde? Dat moet in een garage op de brug worden gecontroleerd.

Tips zijn afkomstig uit het AD, tekst Judith van Ruiten, 22/01/2008.